Przykładowe TEMATY ZAJĘĆ REWALIDACJI wraz z PRZYKŁADOWYMI SCENARIUSZAMI.

Dzisiaj chciałam przybliżyć Wam temat… tematów 😉 zajęć rewalidacyjnych, jakie możecie realizować i wpisywać do dziennika 🙂

Oczywiście zanim zaczniecie prowadzić zajęcia z uczniami najpierw należy napisać Program Zajęć Rewalidacji, na podstawie którego opracowujecie tematykę zajęć, scenariusze i konspekty.

Przykładowy Program Zajęć Rewalidacji znajdziecie poniżej–>

Przykładowy program zajęć rewalidacji – szkoła podstawowa – produkt cyfrowy.

11,99  (brutto)

Przykładowy program zajęć rewalidacji dla ucznia ogólnodostępnej szkoły podstawowej – wraz ze wskazówkami i przykładami. Program został napisany na przykładzie ucznia z diagnozą spektrum autyzmu i jest częścią pakietu MiniTECZKA Nauczyciela WSPOMAGAJĄCEGO . Arkusz można dowolnie edytować.

Tematyka realizowanych treści podczas zajęć rewalidacji jest zależna od:

  • diagnozy;
  • zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • celów dydaktycznych i terapeutycznych oraz potrzeb i możliwości ucznia określonych w IPET oraz WOPFU;
  • własnej obserwacji i analizy funkcjonowania ucznia;
  • wywiadów środowiskowych przeprowadzonych z rodzicami ucznia, a także z innymi nauczycielami i specjalistami.

Tematy zajęć wynikają zatem z tego jakie uczeń ma deficyty i mocne strony i odnoszą się do tego jakie cele chcemy osiągnąć podczas pracy rewalidacyjnej.

Podczas zajęć skupiamy się na osiąganiu celów terapeutycznych, pamiętajmy, że rewalidacja to nie zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze. Konstruując tematy możemy posługiwać się słowami takimi jak:

rozwijanie, kształtowanie, doskonalenie, utrwalanie, usprawnianie, ćwiczenie, wzmacnianie, stymulowanie.

Poniżej umieszczam przykładowe tematy zajęć podzielone według kilku kategorii. Do niektórych dołączam linki ze scenariuszami:

EMOCJE:

  1. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji swoich i innych, nabywanie umiejętności wyrażania emocji i opowiadania o nich.
  2. Rozwijanie umiejętności panowania nad złością w trudnych sytuacjach – mapa myśli, kodeks złości, protokół złości.
  3. Witajcie emocje – rozwijanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji swoich i innych, nabywanie umiejętności wyrażania emocji i  opowiadania o emocjach w sytuacjach społecznych oraz umiejscawiania emocji w ciele.  
  4. Złość piękności szkodzi – kształtowanie umiejętności określania powodów złości oraz właściwego sposobu rozładowywania napięcia. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/zlosc-pieknosci-szkodzi-czyli-o-zlosci-slow-kilka-ksztaltowanie-umiejetnosci-okreslania-powodow-zlosci-oraz-wlasciwego-sposobu-rozladowywania-napiecia-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na/
  5. O złości słów kilka – rozwijanie umiejętności rozpoznawania złości i panowania nad nią w trudnych sytuacjach. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/o-zlosci-slow-kilka-rozwijamy-umiejetnosc-rozpoznawania-zlosci-i-panowania-nad-nia-w-trudnych-sytuacjach-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/

UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE:

  1. Co mógłbym (od)powiedzieć? – czyli ćwiczymy umiejętności społeczne i kulturę osobistą w praktyce. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/co-moglbym-odpowiedziec-czyli-cwiczymy-umiejetnosci-spoleczne-i-kulture-osobista-w-praktyce/
  2.  Niezręczne sytuacje społeczne i ja – kształtowanie kompetencji społecznych. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/niezreczne-sytuacje-spoleczne-i-ja-ksztaltowanie-kompetencji-spolecznych-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  3. Przyjaźń, czyli kształtujemy umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji rówieśniczych. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/przyjazn-czyli-ksztaltujemy-umiejetnosc-nawiazywania-i-podtrzymywania-relacji-rowiesniczych-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  4. Moja i Twoja perspektywa czyli o empatii wobec innych – kształtowanie umiejętności przyjmowania perspektywy innych ludzi. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/moja-i-twoja-perspektywa-ksztaltowanie-umiejetnosci-przyjmowania-perspektywy-innych-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  5. Ćwiczymy umiejętność rozumienia i stosowania ironii w sytuacjach społecznych. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/rozumienie-i-stosowanie-ironii-w-sytuacjach-spolecznych-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  6. Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych – asertywność, uległość, agresja.

PAMIĘĆ, UWAGA, KONCENTRACJA, MOTORYKA MAŁA I DUŻĄ:

  1. Doskonalenie kreatywności, uwagi, pamięci i umiejętności logicznego myślenia z wykorzystaniem gier: Zgadnij kim, czym jestem? oraz Rozmówki.
  2. Wzmacnianie koncentracji uwagi, pamięci wzrokowej oraz spostrzegawczości ucznia z wykorzystaniem gier online.
  3. Usprawnianie motoryki małej – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów sypkich pt. „Jesienny krajobraz”.
  4. Usprawnianie mechanizmów planowania motorycznego – Jesienny spacer.
  5. Stymulowanie pamięci wzrokowej za pomocą ćwiczeń ortograficznych.

SAMOOCENA:

  1. Poznaję siebie i swój potencjał szklono – zawodowy – kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnego potencjału. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/poznaje-siebie-i-swoj-potencjal-szkolno-zawodowy-czesc-i-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  2.  Kim jestem? Czyli poznaję siebie i swoje zasoby – kształtowanie pozytywnej samooceny. –> https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/scenariusze-zajec/kim-jestem-poznaje-siebie-i-swoje-zasoby-scenariusz-zajec-rewalidacyjnych-na-ii-etap-edukacyjny/
  3. Kształtowanie pozytywnej samooceny ucznia i rozwijanie mocnych stron – praca techniką origami – Jesienne liście.

AUTYZM BEZPIECZNEFERIE BOŻENARODZENIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA geniallly GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MATEMATYKA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki WSPÓŁPRACAWGRUPIE ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta

Podobne wpisy