ROZUMIENIE I STOSOWANIE IRONII W SYTUACJACH SPOŁECZNYCH – scenariusz zajęć rewalidacyjnych na II etap edukacyjny.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Temat: Ćwiczymy umiejętność rozumienia i stosowania ironii w sytuacjach społecznych.
Cele ogólne:
- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i stosowania ironii
Cele szczegółowe – uczeń:
- określa jakie ma skojarzenia ze słowem ironia
- wie po czym można rozpoznać ironię
- określa czym charakteryzuje się ironia i jakie są synonimy tego słowa
- wskazuje ironiczne wypowiedzi
- określa definicję ironii i potrafi wyjaśnić związane z nią związki frazeologiczne
- układa ironiczny dialog
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym – metoda inscenizacji
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- długopis
Przebieg zajęć
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia: „Uczę się rozpoznawać i stosować ironię”.
- IRONIA – MOJE SKOJARZENIA – uczeń wypisuje na karcie pracy swoje skojarzenia ze słowem ironia, a następnie omawia je z nauczycielem.
- PO CZYM ROZPOZNAĆ IRONIĘ? – nauczyciel opisuje uczniowi po jakim zachowaniu możemy rozpoznać ironię, zadaniem ucznia je zaproponowanie swojego spostrzeżenia.
- IRONIA TO… – PRAWDA I FAŁSZ – uczeń określa, które zdania dotyczące ironii są prawdziwe
i podkreśla je. - SYNONIMY IRONII – zadaniem ucznia jest wybranie spośród przedstawionych słów tych, które są synonimami słowa ironia.
- IRONICZNE WYPOWIEDZI – zadaniem ucznia jest określenie, które z przedstawionych wypowiedzi są ironiczne i uzasadnienie swojej odpowiedzi.
- DEFINICJA IRONII – na podstawie wiadomości z zajęć oraz swoich doświadczeń, uczeń zapisuje swoją własną definicję ironii i określa znaczenie przedstawionego związku frazeologicznego.
- IRONICZNY DIALOG – zadaniem ucznia jest ułożenie i zapisanie ironicznego dialogu pomiędzy Kasią i Tomkiem, który ma dotyczyć szkolnej sytuacji. Uczeń prezentuje dialog nauczycielowi.
- PODSUMOWANIE – nauczyciel krótko podsumowuje wraz z uczniem czym jest ironia i kiedy się ją stosuje.
Inne scenariusze zajęć rewalidacji znajdziecie pod tym linkiem: https://www.inspiracjenarewalidacje.pl/kategoria/scenariusze-zajec/