ROZUMIENIE I STOSOWANIE IRONII I SARKAZMU W SYTUACJACH SPOŁECZNYCH – scenariusz zajęć rewalidacyjnych na II etap edukacyjny. Część II.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Temat: Ćwiczymy umiejętność rozumienia i stosowania ironii i sarkazmu w sytuacjach społecznych.
Cele ogólne:
- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i stosowania ironii i sarkazmu
Cele szczegółowe – uczeń:
- określa czym jest ironiczna sytuacja
- wie po czym można rozpoznać sarkazm
- określa jakie są różnice pomiędzy ironią a sarkazmem
- wymienia synonimy słowa sarkazm
- wymienia antonimy słów ironia oraz sarkazm
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- długopis
Przebieg zajęć
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu. Przypomnienie treści z poprzednich zajęć dotyczących ironii.
- IRONICZNE SYTUACJE – uczeń wymyśla i dopisuje ironiczne komentarze do przedstawionych fotografii, a następnie samodzielnie wymyśla ironiczne sytuacje, rysuje je i dopisuje do nich komentarz.
- PO CZYM ROZPOZNAĆ SARKAZM? – uczeń zapoznaje się z tekstem mówiącym o tym czym jest sarkazm oaz jakie są różnice pomiędzy sarkazmem, a ironią. Następnie na podstawie przeczytanego tekstu określa czym jest sarkazm. Uzupełnia kartę pracy. Nauczyciel omawia z uczniem powstałą notatkę.
- SYNONIMY SARKAZMU – zadaniem ucznia jest określenie i zapisanie słów, które są synonimami słowa sarkazm.
- ANTONIMY IRONII I SARKAZMU – zadaniem ucznia jest określenie i zapisanie słów, które są antonimami słów ironia i sarkazm.
- PODSUMOWANIE – nauczyciel krótko podsumowuje wraz z uczniem czym jest ironia i sarkazm, czym się różnią oraz kiedy się ją stosuje.
AUTYZM BEZPIECZNEFERIE BOŻENARODZENIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA geniallly GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MATEMATYKA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki WSPÓŁPRACAWGRUPIE ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta
-
Mały DETEKTYW – w poszukiwaniu uczuć i emocji – ĆWICZENIE.
-
DZIEŃ PIZZY – karty pracy.
-
KARTKI WALENTYNKOWE <3
-
GRA – KREATYWNE OPOWIASTKI – WERSJA ZIMOWA – do druku.
-
ZIMOWE POLICZANKI – interaktywna KARTA PRACY.
-
Bezpieczne FERIE ZIMOWE – karty pracy.
-
Nowy ROK – moje CELE, PLANY i MARZENIA – karty pracy.
-
Przykładowe TEMATY ZAJĘĆ REWALIDACJI wraz z PRZYKŁADOWYMI SCENARIUSZAMI.
-
PEWNOŚĆ SIEBIE – karty pracy.
-
KŁOPOTLIWE SYTUACJE SPOŁECZNE – karty pracy.
-
WSKAZÓWKI dla NAUCZYCIELI do pracy z dziećmi i młodzieżą w SPEKTRUM AUTYZMU
-
DOMINO EMOCJI – do druku
-
KARTY PRACY – MOJA KLASA
-
UWOLNIĆ MIKOŁAJA – świąteczny ESCAPE ROOM – Scenariusz zajęć rewalidacyjnych / TUS dla uczniów ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera, I etap edukacyjny, 60 minut + materiały.
-
Halloween – karty pracy.