JA W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM – współpraca i funkcjonowanie w grupie, prawidłowa komunikacja z otoczeniem.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
Cele szczegółowe – uczeń:
- umie określić, czym jest współpraca oraz współpraca w grupie
- potrafi wymienić zasady współpracy w grupie
- rozwija umiejętność prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej
- ćwiczy praktyczne umiejętności społeczne
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- burza mózgów
- test niedokończonych zdań
- pogadanka
- dyskusja
- gra
Środki dydaktyczne:
- tablica
- kreda
- karty pracy
- długopis
- arkusze z opisem sytuacji społecznych
- gra – Sytuacje społeczne w praktyce
Przebieg zajęć
1. Powitanie – rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu w języku ucznia:
„Uczę się współpracować w grupie”.
2. Burza mózgów – nauczyciel zapisuje na tablicy kolejno pojęcia „współpraca” i „współpraca w grupie”, uczeń wymienia, co kojarzy mu się z tymi słowami. Uczeń tworzy ustnie definicję słowa „współpraca w grupie”.
3. Mini pogadanka – nauczyciel wyjaśnia uczniowi, na czym polega współpraca w grupie. Podczas pogadanki kładzie na stole przed uczniem kartki z najważniejszymi słowami, jakie uczeń powinien zapamiętać.
4. Test niedokończonych zdań – uczeń na podstawie pogadanki oraz własnych doświadczeń i osądów, dokańcza zdania, tworząc tym samym kodeks skutecznej współpracy.
5. W grupie społecznej – nauczyciel omawia z uczniem przykładową sytuację społeczną dotyczącą współpracy w grupie i zadaje uczniowi pytania do sytuacji, zadaniem ucznia jest odpowiednio zareagować na przedstawione sytuacje.
6. Sytuacje społeczne w praktyce – gra – gracze losują opis przykładowych sytuacji społecznych i odpowiadają na pytania. Jeśli udzielą prawidłowej odpowiedzi, to zostawiają kartę z pytaniem dla siebie. Wygrywa osoba, której uda się zgromadzić jak najwięcej kart.
7. Do przemyślenia na kolejne zajęcia – DLACZEGO NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W GRUPIE JEST BARDZO WAŻNE?
8. Podsumowanie i omówienie zajęć, pytania do ucznia:
Co podobało Ci się w zajęciach, co Ci się nie podobało?
AUTYZM BEZPIECZNEFERIE BOŻENARODZENIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA geniallly GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MATEMATYKA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki WSPÓŁPRACAWGRUPIE ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta