UWOLNIĆ MIKOŁAJA – świąteczny ESCAPE ROOM – Scenariusz zajęć rewalidacyjnych / TUS dla uczniów ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera, I etap edukacyjny, 60 minut + materiały.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych / TUS dla uczniów ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera, I etap edukacyjny, 60 minut
Temat: Uwolnić Mikołaja – świąteczny escape room.
Autor: Marta Gągol
Cele ogólne:
- Rozwijanie spostrzegawczości, sprawczości i poczucia własnej wartości.
- Ćwiczenie motywacji i koncentracji uwagi.
- Integracja grupy.
- Dobra zabawa. 😊
Cele szczegółowe – uczeń:
- Potrafi odnaleźć ukryte zagadki i przedmioty.
- Umie samodzielnie rozwiązać znalezione zagadki.
- Potrafi skoncentrować się na zadaniu.
- Wie, jak zachować się w sytuacji, gdy nie może samodzielnie znaleźć rozwiązania.
- Składa litery w proste hasło.
- Współpracuje w grupie.
Forma pracy:
- Indywidualna lub grupowa.
Metody pracy:
- Oparte na słowie.
- Oparte na działaniu praktycznym.
- Środki dydaktyczne:
- Karty pracy.
- Karteczki samoprzylepne z literami.
- Flamaster.
- Koperty.
- Brystol.
Przebieg zajęć:
- Tajemniczy list
Nauczyciel wraz z uczniami przychodzi do klasy i zwraca ich uwagę na tajemniczą kopertę leżącą pod drzwiami. Uczniowie wspólnie z nauczycielem otwierają kopertę i odczytują list, który się w niej znajduje.
List jest napisany przez elfy i informuje, że tajemniczy zielony stwór porwał Mikołaja. Zadaniem uczniów jest uwolnienie go przed Bożym Narodzeniem.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że w sali, do której zaraz wejdą, ukryto osiem świątecznych zagadek. Zagadki znajdują się w kolorowych kopertach ponumerowanych od 1 do 8. Za każdą rozwiązanie zagadkę uczniowie otrzymują jedną literę zapisaną na karteczce samoprzylepnej. Po złożeniu wszystkich liter w hasło uczniowie uwolnią Mikołaja.
- Rozwiązujemy zagadki
Uczniowie wchodzą do sali i przyklejają list od elfów na brystolu. Następnie przystępują do szukania kopert z zagadkami ukrytych w różnych miejscach sali.
Rozwiązując kolejne zagadki, uczniowie zdobywają karteczki samoprzylepne z literami, które przyklejają na brystolu. Gdy zbiorą wszystkie litery, starają się ułożyć z nich hasło: RENIFER.
Po ułożeniu hasła uczniowie otrzymują od nauczyciela pocztówkę od Świętego Mikołaja z podziękowaniem za uwolnienie go.
- Podsumowanie
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje przebieg zajęć. Rozmawia z nimi o tym, jak im się współpracowało w grupie oraz jakie zadania sprawiły im największą przyjemność lub trudność.
MATERIAŁY DO PRZEPROWADZENIA ZAJĘĆ:
AUTYZM BEZPIECZNEFERIE BOŻENARODZENIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EDUKACJAWCZESNOSZKOLNA EMOCJE EMPATIA GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MARZZENIA MIKOŁAJ OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ QUIZ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SYTUACJESPOLECZNE SZKOŁA TERAPIA TUS TWM WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki ZESPOLASPERGERA ZŁOŚĆ święta życzenia