PODCHODY, CZYLI ROZWIĄZUJEMY ZAGADKI ZE ŚWIATA NAUKI W TERENIE – scenariusz zajęć integracyjnych dla klas z uczniem w spektrum Autyzmu.
Scenariusz zajęć integracyjnych dla klas z uczniem w spektrum Autyzmu – 60 minut.
Temat: Podchody, czyli rozwiązujemy zagadki ze świata nauki w terenie.
Cele ogólne:
- integracja z zespołem klasowym
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- rozwijanie spostrzegawczości i kreatywnego myślenia
- nauka wykorzystywania swojej wiedzy i umiejętności w zadaniach praktycznych
Cele szczegółowe:
- uczeń integruje się z zespołem klasowym
- uczeń rozwija spostrzegawczość i kreatywność
- uczeń rozwija umiejętność współpracy w grupie
- uczeń wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w praktyce
Forma pracy:
- grupowa
- zbiorowa
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym
Środki dydaktyczne:
- kartki
- flamastry
- nożyczki
- włóczka
- taśma klejąca
- karty z zagadkami
- koperty
- kreda
- litery formatu a4
- cyfry formatu a4
Przebieg zajęć:
- Zbiórka, powitanie, podzielenie klasy na dwie grupy.
- Podanie celu spotkania, przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć w terenie.
- Uczestnicy grupy numer jeden wymyślają nazwę swojej drużyny, wybierają kapitana i ustalają 7-literowe hasło, jakie będzie musiała odgadnąć drużyna przeciwna. Następnie drużyna numer jeden losuje kopertę z zadaniami, jakie ma zostawić przeciwnikom (historia, przyroda) i wyrusza w teren. Ich zadaniem jest zostawianie śladów, znaków i zagadek, tak aby w ciągu odmierzonego czasu, drużyna przeciwna nie dotarła do bazy i nie znalazła zagadek, nie odgadła hasła.
- W tym samym czasie drużyna numer dwa wymyśla nazwę swojej drużyny, wybiera kapitana i przydziela uczestnikom pozostałe role: zbieracz fantów, pilnowacz hasła, poszukiwacz znaków, nasłuchiwacz znaków itp.
- O określonej godzinie drużyna numer dwa wyrusza w teren, ich zadaniem jest podążanie za znakami i symbolami, tak aby odnaleźć 7 ponumerowanych kopert z zagadkami i zadaniami. Mają na to 40 minut. Drużyna podczas zabawy, musi naradzać się i ustalać, jakie są odpowiedzi na zagadki, ponieważ po dotarciu do punktu, w którym czeka na nich drużyna numer jeden, będą musieli podać poprawne odpowiedzi i w zamian za to otrzymają litery, które utworzą hasło.
- Jeśli drużyna szukająca znajdzie wszystkie zagadki, poprawnie je odgadnie i odczyta hasło, wygrywa. Jeśli drużynie szukającej nie uda się tego zrobić, wygrywa drużyna numer jeden.
Bibliografia:
- Podręcznik do przyrody dla klasy czwartej SP, Tajemnice przyrody, Nowa Era
- Podręcznik do historii dla klasy czwartej SP, Wczoraj i dziś, Nowa Era
- Podręcznik do historii dla klasy piątej SP, Wczoraj i dziś, Nowa Era
- Grafiki pochodzą z programu Canva, Wordwall
AUTYZM BEZPIECZNEFERIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA FERIEZIMOWE GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjagrupy integracjaklasy IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MARZZENIA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SWIATOWYDZIENZYCZIWOSCIIPOZDROWIEN SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki ZADARMO ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta