JESTEM UCZNIEM ASERTYWNYM – czyli kształtujemy umiejętność prawidłowego rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, TUS lub grupową rewalidację, II etap edukacyjny, 45 -60 minut.
Cele ogólne:
- zapoznanie uczniów z nowym terminem – asertywność
- poszerzanie wiedzy dotyczącej prawidłowych postaw w kontaktach społecznych
- rozwijanie i kształtowanie umiejętności prawidłowego rozwiązywania sytuacji trudnych
i konfliktowych
Cele szczegółowe – uczeń:
- poznaje słowo asertywność
- zna znaczenie pojęć: asertywność i postawa asertywna
- rozróżnia postawę asertywną, agresywną i uległą
- współpracuje w zespole
- prezentuję daną postawę
- rozpoznaje prezentowaną postawę
- dopasowuje zachowanie do postawy
- wie jak wykazać się postawą asertywną w danych sytuacjach
Metody pracy:
- burza mózgów
- metody podające: pogadanka, wyjaśnienie
- metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
- metody eksponujące: drama, inscenizacja
Formy pracy:
- grupowa jednolita
Środki dydaktyczne:
- tablica lub brystol dużego formatu
- kartki dużego formatu
- koperty z opisami sytuacji
- karty pracy
- plansze z nazwami zachowania
- plansze z opisami sytuacji
- długopisy
Przebieg zajęć
1. ASERTYWNOŚĆ – burza mózgów:
Nauczyciel pisze na tablicy/brystolu słowo asertywność, uczniowie na zasadzie burzy mózgów wymieniają słowa, które kojarzą im się z asertywnością, mówią jaka jest według nich definicja tego słowa, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
2. ASERTYWNOŚĆ – wspólna definicja:
Po burzy mózgów nauczyciel ustala z uczniami jedną definicję asertywności/postawy asertywnej, którą zapisuje na tablicy/brystolu (brystol wiesza w klasie w widocznym miejscu)
3. TRZY POSTAWY:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że oprócz postawy asertywnej wyróżniamy jeszcze postawę agresywną i uległą, uczniowie podają przykłady zachowań agresywnych i uległych. Po zapoznaniu uczniów z trzema rodzajami postaw, uczniowie dobierają się w pary lub kilku osobowe zespoły (w zależności od liczebności grupy). Każdy zespół/para ma za zadanie odpowiednio dopasować zachowania do postaw. Po zakończeniu pracy następuje wspólne sprawdzenie i omówienie (załącznik nr 1).
4. JAKA TO POSTAWA?
Uczniowie w tych samych parach lub grupach losują kopertę, w której znajduje się opis sytuacji i zachowania, zadaniem uczniów jest odegrać opisaną scenkę prezentując wylosowaną postawę, zadaniem reszty uczniów jest odgadnięcie o jaką postawę chodzi załącznik nr 2). Po każdej scence uczniowie określają czy przedstawione zachowanie było właściwe, a jeśli nie – podają alternatywne.
5. JESTEM UCZNIEM ASERTYWNYM:
Uczniowie ponownie w parach lub grupach otrzymują opisy różnych sytuacji, ich zadaniem jest wymyślenie, w jaki sposób można zachować się, aby zareagować na daną sytuację w sposób asertywny (załącznik nr 3). Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby przed rozpoczęciem zadania przeczytał całej grupie/klasie ustaloną wcześniej definicję asertywności. Uczniowie prezentują opisy sytuacji oraz swoje propozycje zachowań. Nauczyciel rozdaje uczniom medale z napisem „jestem asertywny”, uczniowie krótko podsumowują zajęcia mówiąc o tym dlaczego warto zachowywać się w sposób asertywny.
6. PODSUMOWANIE:
Informacja zwrotna – Wybrane dzieci dokańczają zdania:
Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem/am się że…..
Dzisiaj na zajęciach nauczyłam/em się że…..
Dzisiaj na zajęciach zdziwiło mnie, że …………
Załączniki do pobrania poniżej 😉
AUTYZM BEZPIECZNEFERIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA FERIEZIMOWE GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjagrupy integracjaklasy IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MARZZENIA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SWIATOWYDZIENZYCZIWOSCIIPOZDROWIEN SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki ZADARMO ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta